úterý 28. dubna 2015

Dobré ráno, miláčku

Oči ještě nejdou odlepit od sebe. Mám chuť se převalit na druhý bok, zavřít je a ještě aspoň chvíli… „Má-ma! Má-ma! Má-ma!“ s hurónským řevem a dupotem se neodvratně blíží to, co musí přijít každé ráno. Dva nebo tři malé prstíčky se mi zaboří do pravého oka, hluboko do oční jamky, a otáčí tak můj obličej směrem k sobě. Prásk knížkou do hlavy. To budou Poníci, pomyslím si. Ta je nejtěžší. Cítím, jak se uvelebuje vedle mého obličeje. Vím, že mám asi pět sekund, než přijde další rána Poníky do hlavy. Mezitím však přijde jiný úder – pronikavý odér.

Připadám si jako zombie, ale ranní kolotoč se neptá. Ranní kolotoč se už rozjel. „Hnůj!“ křičí a směje se menší. „Promiň, nemám čočky,“ omluvně mumlá zpod polštáře ten větší. Asi deset vlhčených ubrousků, ale odér nejde odbourat. Tak teda umyvadlo. A oblíct. Nelibý řev. Z přebalováku vší silou kopou obě nožičky. Jedné se mi nepodaří uhnout. Dostanu přímou ránu do břicha. Vzmůžu se jen na slabé: „Maminka se ale nekope, miláčku.“

„Mňamy mňam, mňamy mňam!“ menší po seskoku z přebalováku utíká neomylně do lednice. „Já si dám kafe,“ volá větší, stále zpod polštáře. 

„Koky“, „ménko“, „dody“, případně „babka“ (čti: vločky, mlíko, jahody, jabka). Zatímco krájim, leju a sypám, kolem mě probíhají rituální tance. Ódy na jídlo. „Mňam! Mňam! Mňam!“ Konečně je nachystáno, plína kolem krku a slavnostní „dobrou chuť, miláčku.“ Řev. (Co čekal, pečené kuře?) Mrskne vztekle lžičkou o stůl. Půlka vloček je na zemi. Nemám ještě sílu na výchovu (Kolik může být hodin? Tma? Ne, jen zatažené závěsy). Jdu vločky po jedné sbírat ze země. Na vysávání taky ještě nemám sílu. Najednou je ale ticho. Vztek pominul. Slyším hlasité mlaskání. „Mňamy mňam“! Než vločky dosbírám, mám před obličejem prázdnou mističku. Dojedl a chce víc (měl přece jen půlku, ne?). Přidáme, ano, jistě. Vydrž, miláčku.    

Vařím vodu na čaj. Pořád poslepu a hlavně bez mozku. Postavím čaj před menšího jemnostpána. „É-chu!“ (čti: pálí). „Nepálí,“ oponuji. Postavím čaj před většího jemnostpána, který už nepozorovaně také dorazil. „Ale já chtěl kafe..“ „Piješ ho moc,“ oponuji, ale pravda je jinde, samozřejmě jsem zapomněla, že chtěl kafe…

„Máš pravdu, dám si čaj. Mimochodem: dobré ráno, miláčku.“
„Dobré!“ mám chuť odseknout, ale pak to řeknu mile, protože ve skrytu duše přece vím, že takhle doopravdy vypadá dobré ráno.


Žádné komentáře:

Okomentovat